Pagina's

zondag 10 februari 2013

Sjaal in patentsteek met 2 kleuren breien

Door mijn tante heb ik kennisgemaakt met de patentsteek (brioche). Al snel wist ik dat ik een sjaal in twee kleuren wilde gaan breien, maar het heeft wat tijd gekost om te bestuderen hoe het moet...
Met de patentsteek in twee kleuren krijgen beide kanten een verschillende kleur, met er tussen de andere kleur zichtbaar. Een erg leuk effect. De sjaal is gemaakt met een combinatie van de patentsteek en dubbel breien, waardoor je 'golven' krijgt.
In november vorig jaar heb ik de patentsteek in één kleur geleerd, zie dit bericht. Van Sinterklaas kreeg ik hét boek over de patentsteek: "knitting brioche", geschreven door Nancy Marchant. Hierin staan een uitleg van de basissteken, uitleg van verschillende manieren van opzetten en afhechten, heel veel andere mooie steken en prachtige ontwerpen (de muts ziet er ook zo mooi uit).
Met het boek naast me heb ik wat proeflapjes gemaakt. Ook om het opzetten en afhechten met twee kleuren uit te proberen.

Als je zonder boek een sjaal wilt maken, leer dan eerst de steken met behulp van de website van Nancy Marchant en wat YouTube filmpjes. Een gratis patroon van een soortgelijke sjaal vind je hier op Ravelry.

Mijn sjaal heb ik gebreid in de Siemens Brioche Stitch (blz. 130 van het boek). Voor mezelf (en voor degenen die het boek hebben) hieronder een paar aanvullingen die ik heb gebruikt.

Opzetten/afhechten:
  • Italiaans opzetten (43 steken) met twee kleuren (blz. 78). Beginnen en eindigen met donkere purl steek.
  • Italiaans afhechten (blz. 32).
Voor mooie zijkanten:
  • Opzetten met een oneven aantal steken. 
  • De buitenste steken alleen met de donkere kleur breien. 
  • Kantsteken: de eerste steek niet recht of averecht breien, maar recht/averecht afhalen. De laatste steek aan de averechte kant verdraaid averecht breien.
Begin:
  • Set-up row (LS LC) overslaan.
  • Set-up row (DS DC): k in plaats van brk.
  • Set-up row (DS LC): aan het begin slyif in plaats van s1, yf.
Garen: 
  • 2 bollen 100% wol superwash. Groen: Annell Malmedy, grijs: Linie 144 Gala.
Vanwege het mooie weer kon ik deze keer de foto's buiten maken. Dat geeft toch betere foto's dan binnen. En het zag er zo mooi uit vanmorgen!

4 opmerkingen:

  1. wat een bijzonder mooie sjaal
    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt ontzettend ingewikkeld, echt wel even een studie waard. Maar wat een mooi resultaat! En hij is vast heerlijk warm.
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hilde, wat een mooie sjaal! Ik kwam net op je blog terecht, echt leuk en wat een mooie dingen maak je! Ik heb zelf net het haken ontdekt en vind het zo leuk!
    Ik zal je gaan volgen :)

    Liefs, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het is inderdaad erg leuk om te doen (en verslavend!).

      Verwijderen