Pagina's

zaterdag 30 september 2017

Kleurrijke sokken breien

Mijn tweede paar gebreide sokken is klaar! Heerlijk warm voor dit herfstige weer.
Ik heb ze gemaakt van prachtig rood/zwart/roze garen (Drachenwolle). Ik hou wel van opvallende sokken :-) . Dit garen kocht ik bij Juffrouw Lanterfant in Groningen.
Ik ben bij de teen begonnen, met Judy's magic cast on, zie bijvoorbeeld dit filmpje van Carmen van New Leaf Podcast. Het meerderen heb ik gedaan zoals in het boekje Sokken breien staat. En de hiel is de Jojo-hiel die ook in het boekje stond.
Het patroon is heel simpel, 3 recht 1 averecht. Dit garen heeft niet meer nodig vond ik. Het afkanten heb ik volgens de stretchy bindoff gedaan van Carmen. Die ziet er misschien niet zo mooi uit als je de sok niet aan hebt (zie bovenste foto), maar de sok kan daardoor makkelijker aangetrokken worden.
Ik heb ze al een paar keer gedragen. Ze zitten prima. En na een keer in de handwas en een keer in de machine op 30 graden, heb ik ze ook al een keer op 40 graden gewassen. Dan kan het gewoon met de andere bonte was mee. Hoe doen jullie dat, het wassen van zelf gebreide sokken?

8 opmerkingen:

  1. Mijn moeder waste alle met de hand gebreide sokken op de hand. Ik deed dat eerst ook, eigenlijk per ongeluk een keer sokken in de wasmachine meegedraaid op 40 graden, bleek geen enkel probleem en sindsdien gaan de sokken altijd mee in de wasmachine. Voor je garen koopt even kijken op de band, daar staat het op aangegeven als het garen niet in de machine mag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee om alleen garen te kopen wat gewoon in de wasmachine kan.

      Verwijderen
  2. Mooi!
    Ik was de wollen sokken in de wasmachine op 30 graden met een wolwasprogramma. Gaan ze wel wat langer mee, vooral ook de gekochte sokken met een flink percentage wol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie, fleurige sokken en lekker warm. Zelf heb ik me nog niet gewaagd aan het haken of breien van sokken. Ik denk dat het van het gebruikte garen afhangt hoe je ze het beste kunt wassen. Ik zou de sokken vast op de hand wassen om er zeker van te zijn dat ze mooie blijven.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik te lui ben om ze elke keer met de hand te wassen...

      Verwijderen
  4. Super mooie kousen
    Groetjes
    Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen